Brownsberg, werken en Capoeira - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Tessa Dijk - WaarBenJij.nu Brownsberg, werken en Capoeira - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Tessa Dijk - WaarBenJij.nu

Brownsberg, werken en Capoeira

Door: Tessa

Blijf op de hoogte en volg Tessa

08 Februari 2008 | Suriname, Paramaribo

Hallo weer allemaal!!

Hoe gaat het daar in Nederland? Echt superleuk dat jullie me zoveel berichtjes sturen, is echt fijn om te lezen allemaal!

Zal jullie even vertellen wat ik heb gedaan in de jungle... Ik ben samen met die twee meisjes die ik hier ontmoet heb gewoon een busje gezocht richting de Brownsberg, vandaar zouden we dan de berg op kunnen lopen naar het hangmattenkamp hadden we gehoord. Vroeg vertrokken, al om half zeven van huis weg, uiteindelijk moesten we wachten tot het busje vol zat (zijn gewoon mannen die een extraatje willen verdienen en dan overal naartoe rijden) dus we gingen pas rond negen uur weg. Onderweg pikten we nog meer mensen op op die goud gingen zoeken daar. Er zaten zelfs twee mensen in de kofferbak!! Op een gegeven moment kwamen we aan bij een klein dorpje en zei de chauffeur dat we er hier uit moesten. Wij begrepen er niet veel van, zagen niet eens een berg! Maar dat busje was al weer weg. Wij aan een vrouw onder een boom vragen of we naar de berg konden lopen, dat was dus 13 km verderop. Er kwam soms wel een busje, maar niet vaak. Soms maar 1x per dag!! Wij dachten al dat we ergens in dat dorpje een slaapplaats moesten regelen, maar gelukkig kwam er toen net een busje aan waar we in mochten.

Boven aangekomen eerst de hangmatten gehuurd en opgehangen. Is heel mooi daar, je kunt van daaruit heel veel wandelingen maken, dus mijn wandelschoenen kwamen goed van pas! We zijn die middag naar de Irene-val gegaan, best een zware wandeling (veel hoogteverschil) van 1 uur heen en 1 uur terug. Maar het was wel de moeite waard, is heel mooi. Hebben natuurlijk mooie foto’s gemaakt daar, ga dit weekend proberen om ze erop te zetten hoor!
Die avond heerlijk gegeten bij het restaurantje boven op de berg. De eigenaar is een hele gezellige man, we hebben hele sjoelcompetities gehouden daar. Echt gelachen, ik wist niet dat er regels waren bij het sjoelen, vond het vroeger altijd maar een stom spel.., nu niet meer hoor! Er was die dag ook een groep jongens op de berg, lekker samen de avond doorgebracht. Die jongens hadden een tour geboekt en hadden gids bij zich. In hun busje was nog plaats voor ons, dus ze vroegen of we een lift wilden, we zijn uiteindelijk allemaal voor onze eigen deur afgezet, echt beter!!

Het slapen in een hangmat gaat me goed af, ligt echt heel lekker, neem er eentje mee naar huis hoor! Geen last van enge vieze beesten gehad, dus dat viel ook mee. Hebben wel brulapen gehoord en gezien, boskonijnen en boskippen, echt grappig, we hebben ze gevoerd. Geen vogelspinnen gezien, maar wel een nest, is groot joh!
De volgende dag hebben we gewoon een beetje rondgewandeld in de buurt, mochten onze lift niet missen natuurlijk...

Het weekend natuurlijk lekker gaan stappen, er werd een beetje carnaval gevierd dus was heel gezellig.
We hebben iedere dag wel iets te doen hier, heb nog niet langer dan 5 uur achter elkaar geslapen..

Dat weekend heb ik een jongen opgezocht die ik ken van de tropenopleiding. Hij wilde hier in Suriname Capoeira-les gaan geven. Dat is een Braziliaanse vechtsportdans (lekker duidelijk, maar weet niet hoe ik het anders moet omschrijven). Je raakt elkaar daarbij niet. En vanavond (donderdag, ik schrijf dit stukje op de laptop van een meisje uit de zusterflat) heb ik mijn eerste les, ben heel benieuwd of ik dat een beetje kan, is wel heel moeilijk geloof ik en je doet er heel lang over om het echt goed te kunnen. Ze maken dan ook gewoon salto’s in de lucht boven de stenen. Denk niet dat ik dat niveau ooit haal, maar ik ga mijn best doen!!

Vorige week woensdag is er een meisje (Anouk) aangekomen hier die ook een jaar blijft en in het ziekenhuis gaat werken als verloskundige. Heel gezellig, zitten nu ook samen op de gallerij.

Heb net mijn vierde werkdag erop zitten, heb gewoon al weekend!! Ik moet wel heel erg wennen aan het werken hier, is zo anders allemaal! In Nederland ben je veel zelfstandiger. Er zijn twee chirurgische afdelingen. De ene wordt nu helemaal verbouwd omdat in november ergens het dak eraf was gewaaid. Nu zitten er dus op deze afdeling twee keer zoveel verpleegkundigen. Vandaag waren we met zijn 20-en op 21 patienten! Ik ken de afdeling nog niet zo goed, dus weet heel vaak niet goed wat ik nou weer kan doen om bezig te blijven. Daar hou ik helemaal niet van. Hoop maar dat daar snel verandering in komt. De eerste dagen had ook nog bijna niemand door dat ik mijn diploma al had, dus ze wisten niet dat ik al veel kan doen. De tweede dag lukte het 1 van mijn collega’s niet om een infuus in te brengen (met zijn 7-en stonden ze om dat bed heen!) dus ze moesten iemand zoeken die het wel kon. Ik vroeg toen of ik het misschien mocht proberen. Moest ik eerst aan de hoofdzuster toestemming vragen. Het mocht wel, als er maar iemand meekeek de eerste keer. Dus stond ik daar met 7 man om me heen. Werd er wel een beetje zenuwachtig van en had het natuurlijk bloedverziekend heet. Gelukkig in 1 keer raak!! Daarna vroegen leerlingen ook dingen aan me en had ik het gevoel wat meer geaccepteerd te worden.

Mijn oorbellen moeten natuurlijk allemaal uit, en ook mijn lippiercing. Maar dat lukte dus niet meer... Ben naar twee verschillende sieradenzaken geweest en zelfs naar een piercing shop maar het ding zat muurvast. Uiteindelijk heeft een man van de technische dienst in het ziekenhuis mijn piercing doorgeknipt met een hele grote grote tang. Dat scheelt ook een hoop bij de acceptatie hoor. Ze kennen dat hier eigenlijk helemaal niet, die piercings. Ik heb ook nog niemand gezien hier die dat heeft.. Heb wel een andere gekocht dus hij gaat niet dichtgroeien gelukkig..

Ga nu maar even stoppen, hoop dat het een beetje te lezen is op de computer, dat lange verhaal..

Inmiddels is het vrijdag en heb ik spierpijn, heb dit verhaal gisteren op een laptop geschreven.

X-je Tes

Oh, nog even een site met een paar foto's van mij en mijn maatjes hier tijdens carnaval... http://www.partypixsuriname.com/photos/categories.php?cat_id=346
Hoop dat het lukt, weet niet hoe lang die foto's erop blijven staan...
Die foto waarop ik dat roze shirtje aanheb ston hier afgelopen week in de krant, leuk he? Ik word nog eens beroemd, haha!

  • 08 Februari 2008 - 19:03

    Fanny:

    Wauw! Wat gaaf allemaal en heel fijn om te lezen dat je het zo naar je zin hebt. Boskonijnen, zien die er anders uit dan gewone konijnen? Gelukkig viel het met de vieze beestjes mee. Goed joh, dat het infuus in een keer lukte! Zou ook zenuwachtig worden als er zoveel mensen om me heen stonden...
    Nou, geniet van je weekend, en ik hoor snel weer van je.
    xxx

  • 08 Februari 2008 - 20:24

    Peter & Janny :

    Geldig, wat een sensatie.
    Als het zo doorgaat word je zeker nog heel beroemd daar!!

    Geniet er maar lekker van.

    xxx

  • 08 Februari 2008 - 20:24

    Anneke:

    Hey Tesje, wat leuk om alles te lezen! Je schrijft het super leuk. En wat heb je al veel gedaan! Ook wel fijn dat je al zoveel mensen hebt ontmoet om leuke dingen te doen. Ben echt nieuwsgierig naar je foto`s!
    Wel stoer hoor dat je met 7 mensen om je heen een venflon hebt geprikt, ik zou echt de zenuwen krijgen.
    En van die tang is ook best bizar, zit je kin er nog aan? Bij ons alles goed, zijn druk aant klussen, als je terugkomt is alles af hoor! Duke is geopereerd aan zn kop, je weet wel aan dat bultje alles gaat goed met hem alleen een kale kop haha.Wel gaaf hoor die capoeira lessen ziet er supermooi uit. Ben benieuwd hoe je het vind. Dikke kus An

  • 08 Februari 2008 - 23:15

    Nadine:

    Hey wijffie! wat stoer allemaal! ziet er echt helemaal geweldig uit! heb zo'n zin om te komen..al duurt t nog zoooo lang haha!! tegen die tijd kan je me wel ff een dubbele salto achterover laten zien he?!?!
    wat bizar dat je daar overal toestemming voor moet vragen..is hier wel ff anders! heb je nog wel een beetje leuke collega's erbij zitten?
    Die meiden die je hebt ontmoet zien dr gezellig uit! leuke foto's ook...ben benieuwd naar je andere foto's!
    maar ehh...wat voor weer is t daar nou eigenlijk?? beetje lekker warm en droog??
    Heel veel dikke zoenen!! mis je! XX

  • 09 Februari 2008 - 01:46

    Mirjam En Thieu:

    geweldig om te lezen.
    Je ziet er super uit op de foto.
    dikke kus mirjam en thieu

  • 09 Februari 2008 - 10:44

    Barjan:

    He Tessa goe dom te lezen dat je het naar je zin hebt, en leuk dat je al van alles aanhet ondernemen bent.

    Is Parimaribo een leuke en gezellige stad? Toeristisch?

    He succes weer en ik ben benieuwd naar het volgende verhaal

    -x-x-

  • 09 Februari 2008 - 11:48

    Toon En Helene:

    Hoi Lieverd,
    Gaaf wat je allemaal al hebt gedaan. Zo'n hangmat is misschien ook wel een idee voor mijn rug. Zal vast wel en plekje vinden om hem op te hangen in de tuin. Kijk jij maar waar er een leuke te koop is dan nemen we die in oktober mee.
    Heb de foto's geprint, erg leuk, je ziet dat je het naar je zin hebt.

    xx-jes.

  • 09 Februari 2008 - 17:14

    Annelies:

    hai meiske,
    wat een onwijs leuke verhalen! En Arjan daar nog zien ook :) Echt heel heel grappig, zo is het wereldje klein, maar fijn!! Hhahaha, ik geloof helemaal dat je niet meer dan vijf uur slaapt, maar das ook minder nodig als je een beetje zon ziet toch?? Oh, helemaal goed van je! En over die lessen capoeira moet je me maar op de hoogte houden, leuk leuk leuk!! Geniet ervan en tot snel :) XX

  • 09 Februari 2008 - 17:18

    A'lies:

    Ennuh, wat een leuke fotoos!!!

  • 10 Februari 2008 - 02:53

    Tes P:

    Heey lieve Tesje,
    Wat leuk allemaal joh. Ben blij dat je het zo naar je zin hebt en al allemaal mensen ontmoet hebt, ben je toch niet zo alleen he?
    Ben benieuwd hoe je eruit ziet zonder piercings. Laat ze maar een poeppie ruiken daar op de afdeling, want Tesje D kan nog veeeeeeeeeeel meer hahaha.
    Succes met je vechtdanslessen.

    Hele dikke kus Tes P.

  • 10 Februari 2008 - 11:18

    Daphna:

    He Tess,

    Klinkt leuk daar!!!!!
    Ben inderdaad benieuwd hoe je er nu uitziet zonder je piercings, kunnen we je nog wel herkennen? En goed van de venflon!
    Zo te lzen gaat t wel lukken daar en heb je t ook naar je zin. Neem de hangmat maar mee naar onze "nieuwe"afdeling volgend jaar kunnen we af en toe wel gebruiken.

    Groet Daphna

  • 10 Februari 2008 - 12:17

    Marlous:

    Hé liefie,
    wat goed om te lezen dat je het zo goed hebt joh! Hoe ist trouwens met je harde bed, al een beetje gewend? Ach meissie, al je bellen uit moeten doen, staat zeker wel kaal? Zit je lip er nog aan haha! En natuurlijk héél stoer dat jij die venflon wèl in 1 keer kon prikken, ben trots op je, nu weten ze daat tenminste wat voor supernurse ze in huis hebben gehaald!!
    Doe je best meissie, geniet van je vrije weekend!!
    Tot gauw weer, kus Mar XXXX

  • 10 Februari 2008 - 19:58

    Jessica:

    Hoi Tess,
    Fijn te lezen dat je het naar je zin hebt en dat alles goed gaat. Hier gaat ook alles prima. Bedankt voor je mailtje!
    Voor mij nog drie weken werken en dan kan ik lekker van mijn verlof genieten, is dus aftellen.
    20 man personeel op 21 patienten??? dat is niet verkeerd, krijgt iedereen zeker wel ruim aandacht?! Zal vast anders zijn dan hier in Nederland.

    Groejes
    Jes, robert en stephanie

  • 10 Februari 2008 - 23:26

    Arjan:

    Ola Tessa
    Heerlijk om je verhalen te lezen, zeker omdat het allemaal erg herkenbaar is!!
    Maar ik moet zeggen: Je deed het geweldig in je eerste Roda!!
    Tot dinsdag dan maar??? :-)
    Dan gaan we weer muziek maken!!
    x
    arjan

  • 11 Februari 2008 - 20:30

    Mireille:

    Hoi tessa,

    Ik lees dat je het behoorlijk naar je zin hebt daar in suriname,en al een hele hoop hebt mee gemaakt...Ik ga proberen het allemaal een beetje te lezen wat je allemaal doet,want vindt het onwijs leuk dat je dit doet.
    Hier in nederland niet veel te melden,behalve eten,slapen en werken....
    Heel veel plezier daar...

    Groetjes Mireille

  • 13 Februari 2008 - 20:19

    Jenenden:

    Hoi Tessie,
    Sorry hoor voor mijn late reactie maar het kwam er ff niet van. Zit nu thuis met een keelontsteking en mag door me zwangerschap natuurlijk niets slikken.

    Wel super leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt, maakt me stiekem wel een beetje jaloers!!!
    Maar als ik dan lees van je koude douche ben ik toch blij dat ik hier onder de warme douche kan stappen, hahaha.
    Hoe is de tempratuur daar trouwens?

    En met 20 man op 21 patiënten, je zou je haast afvragen waarom ze je daar nodig hebben, ik zou volgens mij gek worden van verveling.
    Nou we horen elkaar vast snel weer.
    Een hele dikke zoen en de groetjes van Den. XxXx

  • 13 Februari 2008 - 22:56

    Casper:

    He tess,

    Mooi om de verhalen te lezen. Ziet er allemaal goed uit daar. Kom niet veel tekst over werk tegen dus dat is goed. Mooi het land een beetje verkennen zo. Als ik de foto's zie denk ik dat wij daar ook maar eens heen moeten :-)
    Ziet er goed uit.
    Zie al een beetje uit naar je volgende verhaal.
    Groetjes Casper.

  • 14 Februari 2008 - 14:17

    Natas:

    Hoi Tes,
    nou volgens mij heb je het erg naar je zin.Dat is wel erg luxe dat julie met zo veel personeel op een afdeling werken.Ik ben wel erg blij voor je.Nou Tes wij horen nog van elkaar.
    groetjes Natas en Chantal.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tessa

Ik ga een jaar naar Suriname om als verpleegkundige te werken in het Diakonessenhuis.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 163
Totaal aantal bezoekers 37178

Voorgaande reizen:

27 Januari 2008 - 27 Januari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: