er zijn foto's!!! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Tessa Dijk - WaarBenJij.nu er zijn foto's!!! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Tessa Dijk - WaarBenJij.nu

er zijn foto's!!!

Door: Tessa

Blijf op de hoogte en volg Tessa

15 Februari 2008 | Suriname, Paramaribo

Hallo lieve allemaal!

Weer even een berichtje uit het verre Suriname!
Ik heb mijn tweede werkweek erop zitten en heb nu al lekker weekend, heerlijk zo! Vanmorgen toch vroeg op gestaan om naar de vreemdelingendienst te gaan, waren gelukkig heel znel klaar daar. Anouk en ik hebben gelijk een visum voor een half jaar gekregen, dat scheelt weer twee keer op en neer.. Eind juli moeten we dan verplicht een paar dagen naar Frans Guiana, helemaal niet erg natuurlijk, kunnen we lekker aan het stokbrood met kaasjes en een flesje wijn, hmmm!
Daarna hebben we een hele mooie hangmat gekocht, met mooie kleurtjes. Dit weekend gaan we nl met die andere twee meisjes, Susan en Mariska, naar Galibi voor 2 dagen. Daar kunnen we in deze periode van het jaar zien hoe de schildpadden hun eieren leggen. Er zit als het goed is ook nog een soort van natuurreservaat bij waar je allemaal beestjes kan knuffelen (luiaards en zo), leuk! Dat horen jullie nog wel volgende week..

Gisteren de tweede les Capoeira gehad, dit keer met twee stokken, als je ver gevorderd bent doe je dat met grote messen!! Dat zal nog wel een jaartje of wat duren dus... Nu geen spierpijn gelukkig, maar wel een dikke blaar onder mijn grote teen, beetje jammer. Je doet het op blote voeten dus dat schuurt wel af en toe... Volgende week komt Mariska naar de les kijken en dan neemt ze haar foto toestel mee, dus ga proberen om jullie een paar actiefoto’s te laten zien!

Ik ga waarschijnlijk na dit weekend verhuizen naar die mooie kamer naast Anouk, heb er zo’n zin in. Anouk en ik hebben vorige week een magnetron en kookplaatje gekocht, kunnen we zelf ook eens wat maken, want iedere dag uit eten is ook niet zo handig als je hier een jaar bent. We kunnen iedere morgen een bakje bij de keuken bij het ziekenhuis inleveren en dat kun je dan ’s middags gevuld weer ophalen. Dat eten is meestal wel lekker, maar je krijgt hier heel weinig groente bij. Overal in Suriname trouwens, dat had ik niet verwacht, er zijn hier zoveel lekkere dingen volgens mij, maar wat we aan Surinaamse dingen hebben gegeten tot nu toe was niet wat ik ervan verwacht had... Misschien komt dat nog. Vanavond gaan we lekker roti eten ergens, heb via collega’s een tentje gevonden waar het echt heel goed schijnt te zijn..
Heb hier gelukkig ook heel lekker brood gevonden, lekker bruin met pitjes erin. Meestal heb je alleen witte broodjes, is ook wel goed te doen, maar af en toe een lekkere boterham gaat er ook wel in.

Op het werk wordt het steeds leuker, kan nu meer zelfstandig werken, snap de administratie nu wat meer. Wat een gedoe zeg soms, daar ben je echt lang mee bezig. Alles gaat met de hand ook natuurlijk hier... Maar ja, het is geen drukke afdeling (vind ik) en zo blijf je dan een beetje bezig. Ik hoorde dat de directie van het ziekenhuis graag wil dat ik de manier van overdragen ga bekijken en dan ziekenhuisbreed aanbevelingen doe en zo, maar heb van de hoofdzusters op mijn afdeling nog niets gehoord, dus ben heel benieuwd. Zou wel heel leuk zijn! De overdracht wordt hier mondeling gedaan, af en toe erg onhandig. Want je doet dat gewoon in de gang, met zijn 20-en eromheen. Meestal kan ik er niets van verstaan of wordt de helft voor het gemak niet verteld en moet ik later alsnog gewoon lezen...

We zijn deze eerste maand lekker nog ieder weekend vrij, dus gaan veel stappen dan, als het lukt zal ik een paar foto’s erop zetten. Het is hier wel heel leuk om uit te gaan, maar denk dat het ook wel erg eentonig wordt als we dat iedere week gaan doen. Daarom gaan we vanaf maart gewoon full-time werken en onregelmatig. Kunnen we ook een beetje geld beparen misschien voor als we vrijwilligerswerk gaan doen.
Ik ben van plan samen met Anouk 6 weken in de binnenlanden te gaan werken, hoop dat het lukt. Hebben vandaag een mailtje gestuurd naar die organisatie, hou jullie op de hoogte...
Is wel heel leuk dat Anouk dat ook graag wil, is toch wel wat makkelijker samen.

Ik heb deze week trouwens de eerste post binnen gekregen, echt heel leuk joh! Een brief doet er twee weken over. De post komt binnen op de postkamer, daar ga ik af en toe langs om te vragen of er nog iets is gekomen voor de zusterflat. Kan ik mooi mijn kamertje een beetje opleuken. Ik heb naturlijk ook foto’s meegenomen en opgehangen, dan zijn jullie er ook een beetje bij hier. Ik heb nog steeds geen tijd gehad om naar het postkantoor te gaan, maar dat ga ik binnenkort wel even doen en dan zal ik ook eens een paar briefjes opsturen!

Het is ook heel gek, ik ben hier nu bijna drie weken en ik ben al 6 kilo afgevallen. Niet omdat ik geen honger heb, ik eet soms zelfs wel 4x per dag, en ook lekker patatjes en zo! Dus iedereen die aan de Sonja Bakker zit, gewoon stoppen en een ticket boeken hierheen, haha!

Ik ga er maar weer eens een eind aan breien, lekker even een dutje doen, dan kan ik er vanavond weer tegenaan!!
Iedereen heel erg bedankt voor alle lieve berichtjes weer, wordt ik helemaal blij van.

Ik heb trouwens twee weken geleden een heel lekker zacht matras ergens uit een open kamer gehaald, dus slaap sindsdien een heel stuk beter hoor Mar!!

Heb bij het vorige bericht wat foto's geplaatst, het duurt echt superlang, dus het zijn er niet veel. Volgende keer weer proberen hoor!

Trouwens, op de site van Anouk staan meer foto's: anoukschutijser.waarbenjij.nu

Bigi brasa voor jullie!!!

  • 15 Februari 2008 - 23:40

    A'lies:

    leuk leuk! Post via de postkamer ook..is dat lachen!! Doe Ar ook ff de groeten van mij!!! Ennuh: y muchos plezieros a qui!! Big hug, X

  • 16 Februari 2008 - 09:04

    Barjan:

    Nou ik lees het alweer, je hebt het best naar je zin, super!!!

    Werkse en succes met je speciale opdracht, dat is wel leuk zeg!!

    Groetjes

  • 16 Februari 2008 - 11:43

    Nadine:

    Hey tessje! leuk weer je verhaaltje, klinkt goed hoor allemaal!! en al 6 kilo afgevallen...echt super goed!! en beter dat je daar nog eens niets voor hoeft te doen ook...wil ik ook!!
    Zag je wel weer sigaretje roken...nog niet gestopt? haha...
    ben nu aant werk..liggen maar 8 patienten op hele afdeling!!
    oww ja weet niet of je mn berichtje hebt gekregen, maar heb ticket geboekt he!! joehoeeee..kan niet wachten!!
    Dikke zoenen!! XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXx

  • 16 Februari 2008 - 15:21

    Franka:

    Hoi Tessa
    Leuk dag je het zo naar je zin heb. Leuke foto's trouwens. Leuk om te lezen hoe het daar eraan toe gaat in het ziekenhuis.

    Groetjes franka

  • 16 Februari 2008 - 21:21

    Suus & Ralf:

    He Tess,

    Goed om te horen dat je het naar je zin hebt en dat je leuke mensen hebt gevonden om de tijd mee door te brengen. 6 kilo afgevallen, da's lekker voor je.
    Heb je daar al leuk kunnen winkelen?

    Dikke kus van ons.

  • 16 Februari 2008 - 22:06

    Dianne:

    Leuke berichtjes. Volgens mij heb je het ontzettend naar je zin, gelukkig. En ook nog 6 kilo kwijt!!Zo te zien zijn er veel leuke dingen om te doen. Hoe is het op je werk. Hier is het zoooooo rustig!!
    Groetjes Dianne

  • 16 Februari 2008 - 22:37

    Simone:

    he Tes,

    oh als ik die foto's zie krijg ik ook weer zo'n zin om erheen te gaan!!!!!!!!!!!!!!!! Mooi wel he dat brownsberg. Ben erg benieuw hoe galaibi is want daar ben ik helaas niet heen geweest, verzoekje om foto's dus haha!
    dikke zoen

  • 16 Februari 2008 - 22:37

    Simone:

    oh ja mail je adres nog ff aan me door, kan ik je ook nog eens post sturen:)

  • 17 Februari 2008 - 13:10

    Toon En Helene:

    Hoi lieverd,
    Fijn dat je het zo naar je zin hebt. Leuke foto's ook. Zijn volgens mij allemaal heel gezellige meiden en de lol straalt eraf.
    Dikke brassa van ons.

  • 17 Februari 2008 - 13:23

    Mir En Thieu,:

    super man, klinkt allemaal heel gezellie.
    we zagen al dat je was afgevalllen.
    ook super van alle tripjes.
    hier ook alles goed, de zon straalt maar is ijzig (:-)) koud.
    dikke kus

  • 17 Februari 2008 - 19:23

    Marlous:

    Hé lieverd,
    Gelukkig slaap je beter en zachter haha!! Wat maak je toch een hoop mee daar hè!6 kilo afgevallen?? Dat wil ik ook joh haha! En gelukkig heb je je brood met zaad gevonden haha! Kijk je uit met de sambal bij je roti..het wordt hoog tijd dat je ècht integreerd daar..dus snel aan de sambal haha!!
    Hou je goed meissie en houd de postkamer in de gaten!!

    Kus Mar XXX

  • 19 Februari 2008 - 04:15

    Ruben:

    Hi Tess,

    je hebt het duidelijk naar je zin. Natuurlijk moet je even wennen, maar zo gauw je aan het werk bent, denk je niet meer aan thuis, toch?
    Hoewel, werk je wel... ik zie allemaal leuke foto's van feestjes met vriendinnen...
    Ruilen???

    Tot snel maar weer, houd je haaks,

    Ruben

  • 19 Februari 2008 - 04:59

    Tes En An:

    Hey, lieve Tesje leuk dat je gaat verhuizen hoop dat we snel foto`s kunnen bekijken van je nieuwe stulpje. Wel beter dat je een ander matras hebt!
    Lachu dat je aant carriere maken bent in Paramaribo haha, misschien kun je er nieuwe dossiers invoeren! Heb je al liefdesbrieven gehad van leuke bosjesmannen, is goed hoor, als je maar geen takkewijf wordt, das beloofd he? Wij zitten saampies in de nacht en tis erg rustig, kunnen onze oogjes bijna niet openhouden joh. Met hoeveel zitten ze daar in de nacht?
    En wanneer ga je met die messen aan de gang, wel voorzichtig doen he.
    Hele dikke kusjes ons.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tessa

Ik ga een jaar naar Suriname om als verpleegkundige te werken in het Diakonessenhuis.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 115
Totaal aantal bezoekers 37170

Voorgaande reizen:

27 Januari 2008 - 27 Januari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: