Galibi - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Tessa Dijk - WaarBenJij.nu Galibi - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Tessa Dijk - WaarBenJij.nu

Galibi

Door: Tessa

Blijf op de hoogte en volg Tessa

22 Februari 2008 | Suriname, Paramaribo

Hallo allemaal!
Zal jullie even vertellen hoe het vorige week in Galibi was...
De vrijdagwond ervoor wilden we nog wel even uit, maar we hadden afgesproken het niet te laat te maken, omdat we de volgende dag om 8 uur in het centrum bij de bus moesten zijn. Het werd die avond natuurlijk weer heel gezellig, dus waren we per ongeluk pas om half 6 thuis, oeps...
We zouden dat laatste uurtje nog wel even naar bed gaan, dus allemaal de wekker gezet. En daar zijn we dus ook allemaal dwars doorheen geslapen. Ik werd om 7.50 gebeld door Susan dat we nu weg moesten en dat zij eraan kwamen met de taxi. Ik heb snel Anouk wakker gemaakt en spullen in een tas gegooid, wat een gedoe. Ik had toen al heel de tijd de slappe lach! We zijn met de spullen naar de ingang van het ziekenhuis gerend, daar stond de taxi al klaar.
Kwamen gelukkig nog net op tijd voor de bus, maar omdat we zo laat waren hadden we niet de beste plekjes meer. In die busjes hier kun je in het gangpad kleine stoeltjes uitklappen als alle vaste plaatsen bezet zijn. Als er dan iemand van achterin de bus eruit moet moet heel het middenpad ook opstaan en de bus uit en dan weer allemaal erin, is echt een soort stoelendans dan, heel grappig. Ze rijden door de hele stad hier, heel handig. En goedkoop, we waren minder dan 2 euro kwijt voor die busrit. We zaten dus allemaal verspreid door heel de bus, Anouk, Mariska en ik op een stoeltje in het midden... Gelukkis stopten we na een uurtje bij een kleine winkel waar we iets te eten en te drinken konden kopen, want voor ontbijt hadden we ook nog geen tijd gehad natuurlijk. Daarna weer verder, we hoorden in de bus dat de rit 4 uur zou duren!! We vielen allemaal in slaap, gaat de tijd gelukkig wat sneller.. Door de slechte wegen hobbelden we alle kanten op. Op een gegeven moment lag Mariska zelfs met haar hoofd bij de buurvrouw op schoot, die vrouw vond het wel grappig gelukkig.
Eenmaal aangekomen in Abina moesten we op zoek naar een bootsman die ons naar Galibi wilde brengen. Na een uur onderhandelen hadden we er eindelijk een zover dat ie ons voor de helft van de normale prijs voor blanken wegbracht. Na 2 uur varen kwamen we dan eindelijk aan, het was inmiddels half 5. Wat is het daar mooi zeg!
We konden onze spullen even stallen bij de bootsman thuis, zodat wij op zoek konden naar een plakje om te slapen.
We zijn eerst naar de dierentuin gegaan. Heel klein, met een stuk of tien hokjes, maar het was zeker de leukste dierentuin die ik tot nu heb gezien, we hebben daar allemaal dieren vastgehouden en geknuffeld. Een luiaard, aapjes, een neusbeertje, een kaaiman, heb zelfs een wurgslang om mijn nek gehad!! De eigenaar van de dierentuin heeft die middag ook een baby-spin gevonden, het was er eentje die uit bomen valt en als ze je bijten raak je verlamd, niet zulk fijn nieuws als je die nacht in een hangmat moet slapen, gelukkig had ik een klamboe gekocht!
Toen we terug kwamen in ons kampje moesten we nog de hangmatten ophangen natuurlijk. Kregen nog bezoek van een hele dronken man die ons wel even wilde helpen. Dat vonden wij niet zo’n goed idee, konden we best zelf.. Alle matten hingen en ik ging er even eentje testen, lag meteen met mat en al op de grond, haha! Dus toch die man maar een poging laten wagen dan, en hij kende echt een superknoop, heel makkelijk en stevig!! Als dank heeft hij onze enige fles bier gestolen, beetje jammer...
Die vond hebben we in de keuken van de bootsman lekker spaghetti gemaakt. Rond een uur of tien zijn we op weg gegaan naar de schildpadden. We hadden geluk, toen we aankwamen was er net een bezig een enorme kuil te graven. Hebben daar een beetje rondgewandeld en meer schildpadden aan land zien komen. Zijn toen nog heel lang naast die eerste gaan zitten wachten tot ze eieren zou gaan leggen. Net op het moment dat we hadden besloten toch maar weg te gaan begon ze. Was zo mooi om te zien! Alles staat op foto hoor!
Daarna weer in het bootje terug. We hadden maar 1 trui mee en die moest natuurlijk droog blijven om in te slapen, dus we kropen gezellig onder een zeil wat ontzettend naar vis stonk. Zit je daar in het donker onder een ondoorzichtig zeil in een boot die alle kanten op slingerd, leek wel een achtbaan. Hebben zo gelachen daar, ik dacht nog dat ik een soort slang om mijn enkel voelde, dus heb keihard tegen het bankje voor me mijn teen gestoten. Bleek later gewoon het touwtje van mijn broek te zijn...
Ik en Anouk hadden een klamboe over de hangmat en hebben heerlijk geslapen, niets gemerkt van de aap die bij de andere meiden in de mat sprong en alle paniek daaromheen...
De volgende dag in het huisje van de bootsman ontbeten en om 12 uur waren we weer in Albina om de bus te pakken. Om half twee stonden we er nog steeds. Hoorden we ineens dat de bus die terug zou gaan onderweg pech had gekregen. Toen met een andere man die naar Paramaribo moest meegereden en weer voor de deur afgezet.
Was echt een super leuk weekend! Nu al weer zin in het volgende uitstapje!!
Ga straks nog even meer foto’s op de site zetten hoor!

Hele dikke zoen!

  • 22 Februari 2008 - 20:32

    Barjan:

    He Tessa,

    Wat een superverhalen weer. Leuk al die avonturen. Krijg er ook gelijk zin in! Hier dus alles oke. Zoals je inmiddels al had gelezen een nieuwe baan. Eindelijk de horeca uit en terug bij Albert Heijn als assistent manager. Echt heelcool. Alleen heeeeeeeeeeeeel erg balen, kreeg na mijn 3e dag al de griep....aaaai slechte scoren, ik baal er echt van, helaas oet ik met de suiker er wel aan toegeven, wat wel erg moeilijk is als je net ergens bent begonnen. Maar goed, ik haal het hopelijk wel weer in...

    Nou ik kijk weer uit naar je volgende verhaal.

    Kus.

    Arjan

  • 22 Februari 2008 - 21:04

    Meryem:

    Lieve tes,

    wat een verhalen heb je zeg, het lijkt me allemaal geweldig. Ik zou zo naar je toe willen komen. Ben blij dat je het naar je zin heb en dat je er zo van geniet. liefs kusjes meryem en Ilayda

  • 22 Februari 2008 - 21:17

    Jennifer:

    Hee,
    Weer super om te lezen weer allemaal. En echt hele leuke foto's!!
    Volgende keer moet je ook maar wat foto's maken van je kamer, ben ik wel benieuwt naar.
    Hier gaat alles goed ook goed, m'n buikje begint nu toch echt goed door te komen. Ben gister voor het eerst naar zwangerschapzwemmen geweest was erg gezellig en een paar andere leuke zwangeren meiden ontmoet.
    Mica is ook helemaal omgeslagen, die luistert ineens hardstikke goed naar ons, haha.
    Nou ik kijk alweer uit naar je volgende berichie.
    Dikke kusss.

  • 23 Februari 2008 - 00:17

    Mir En Thieu:

    lieve tes,
    wat een geweldige verhalen weer. We missen je.(al iets minder, gelukkig)
    we gaan waarschijnlijk wel hoor in november hihi wel super cool als alles leuk.
    dikke kus veel liefs mirjam en thieu

  • 23 Februari 2008 - 11:47

    Marlous:

    Hé lieverdje,
    Wat geweldig allemaal zeg, wat maak je toch een hoop mee! Zo te horen nog niet veel last van heimwee gelukkig! En wat zie je er mooi uit op de foto's joh, lekker stuk haha!! Geniet ervan hè meissie!

    Kus René en Mar

  • 23 Februari 2008 - 23:19

    Nadine:

    Hey Tessie!! kicke foto's joh...ziet erg geweldig uit!! verhaaltje was weer leuk!!
    Big hug!! XXXXX Nadine

  • 25 Februari 2008 - 09:29

    Manuela:

    Klinkt echt geweldig!! Zo te horen vermaak je je prima daar he! Geniet ervan hoor xxx

  • 25 Februari 2008 - 09:38

    Simone:

    he Tes,

    wat een geweldig verhaal weer haha, zo zie je maar het komt daar altijd wel goed met zo'n uitstapje! Leuke foto's ook! Je geniet er goed van!
    dikke knuffel,ook v tjeerd
    xjes

  • 25 Februari 2008 - 20:01

    Anneke:

    Hey Tesje,leuk weer om te lezen joh.. en wat een mooie foto`s! Dat aapje op je hoofd echt een schattige foto! En die schildpadden bekijken lijkt me helemaal gaaf. Geniet er van he, alles op je werk ook o.k? Een beetje gewend al? Dikke kus van Joep en An

  • 27 Februari 2008 - 15:00

    Ingeborg:

    Hi Tes!!

    Leuk hoor om je verhalen te lezen. Ik wil ook zeker een keer naar Suriname. Helaas gaat het me niet binnen nu en een jaar lukken denk ik. Ik ga in april voor 3 weken naar Zuid Amerika, mijn zusje opzoeken. Ik weet niet of ik dan in september weer 3 weken naar Suriname kan gaan, haha...beetje teveel van het goede. Misschien in November een paar weken ofzo :-). Anders wordt het volgend jaar of het jaar daarna...alleen ben jij er dan niet om me rond te leiden.

    Ik ga nog even snel wat doen. Nog 1 dagje en dan ga ik lekker op wintersport (ohja wat heb ik het toch slecht).

    Liefs,
    Ingeborg

  • 04 Maart 2008 - 15:01

    Inger:

    Hey Tesje,

    Wat een avonturen zeg!!!Echt leuk!!!
    Wij zijn net terug uit Tenerife, was ook heerlijk. En.....Arie heeft me gevraagd!!!!HiHi!!!Feest!!!
    Ik hoop dat het daar allemaal goed gaat en dat je nog steeds geniet!!!
    Heel veel plezier en niet teveel stappen he??? ;)

    Dikke kus van ons

  • 11 Maart 2008 - 12:24

    Danielle:

    hey meis!!
    zo te zien vermaak jij je ook!!
    nou ik zie je snel weer in lacaff ofzo:P
    xxxx

  • 12 Maart 2008 - 14:09

    Irene:

    Hoi Tessa

    Wat is dat genieten jouw verhalen en foto´s, helemaal te gek.Deze geweldige herinneringen neem jij mee voor heel je leven, geweldig.Lekker genieten verder en ik hoop voor je dat het werk ook wel bevald.

    Groetjes,
    Irene

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tessa

Ik ga een jaar naar Suriname om als verpleegkundige te werken in het Diakonessenhuis.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 138
Totaal aantal bezoekers 37179

Voorgaande reizen:

27 Januari 2008 - 27 Januari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: