Verhuizen!!! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Tessa Dijk - WaarBenJij.nu Verhuizen!!! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Tessa Dijk - WaarBenJij.nu

Verhuizen!!!

Door: Tessa

Blijf op de hoogte en volg Tessa

08 April 2008 | Suriname, Paramaribo

Hallo!
Hoe gaat het in Nederland? Is het ondertussen al een beetje warmer aan het worden?
Vorig weekend is er een nieuw meisje aangekomen in de zusterflat, Dirry. Zij werkt op de operatiekamer als operatie-assistent, ze blijft een half jaar. Anouk en ik waren al aan het zoeken naar een huisje voor onszelf, en het klikte goed met Dirry, dus zijn met zijn 3-en verder gaan zoeken. Een collega van Anouk wist nog wel iets voor ons, bij haar neef en nicht thuis. We hebben gebeld en gekeken, het is echt supermooi.. Het is de bovenverdieping van die mensen, maar we hebben wel een eigen ingang. We hebben ieder een mooie slaapkamer, een grote open keuken, woonkamer en dan het mooiste: een balkon van ongeveer 16 m²!! Er is plaats voor 3 grote hangmatten, een eettafel en er staat een tafelvoetbaltafel! Eindelijk lekker zelf koken en we hebben ook een wasmachine, dus geen handwas meer, super toch!!! We hebben er heel veel zin, is gelukkig goed te betalen met zijn 3-en. Het enige nadeel is dat het ver van het centrum ligt, maar er rijdt een busje van 5.00 – 23.30 uur, dus dat moet te doen zijn. Onze moeders zijn ook zo lief om een oude fiets op te sturen, die komen als het goed is begin mei aan.... Dat is een stuk beter dan de fietsen van hier, die kwaliteit is gewoon niet zo goed als de Nederlandse fietsen, en als je hier de weg op gaat met al die kuilen heb je zo eens per week (als het niet vaker is) een lekke band... En dan zijn ze ook nog eens duur hier, dus is mooi geregeld! We gaan 30 april verhuizen als het goed is. Zal in mijn volgende bericht mijn nieuwe adres erbij zetten...
We hebben er maar vanaf gezien om een auto te gaan kopen hier, ligt toch niet helemaal binnen ons budget. Maar gaan nu een brommer kopen, hebben er al 1 gereserveerd bij een vriend van de Capoeira, die knapt oude brommertjes op en hij heeft er weer 1 klaar. Als het goed is kunnen we hem komend weekend ophalen, en dan met die fiets erbij zijn we weer lekker mobiel.
Na het bezoek aan ons nieuwe paleis zijn we naar de ambassade van Venzuela gegaan om te informeren naar Spaanse les. De volgende cursus gaat begin mei van start, is 2 keer per week 1,5 uur. Daarna hebben we een examen, en als we dat halen krijgen we een certificaat. Het kost maar 50 SRD (12,50 euro), en daar zit alles bij, ook de boeken en verder lesmateriaal en het examen. Is echt helemaal niks toch? Met een beetje geluk kunnen we de 2e basiscursus er nog achteraan doen... In hetzelfde gebouw worden ook salsa-lessen gegeven, we hebben die avond gelijk een uurtje meegedaan, en ons opgegeven. Dat kost voor 8 lessen 30 SRD (8 euro ongeveer). Het is aansluitend aan de Spaanse lessen, heel makkelijk...
Dus we gaan het straks heel druk krijgen, maandag Spaans en Salsa, dinsdag Capoeira op het plein, woensdag Spaans en Salsa, donderdag Capoeira-training, en dan is het alweer weekend... Weet niet of ik nog wel tijd heb om te werken, haha!
We hebben ook positief bericht gekregen over het vrijwilligerswerk! Ze kunnen onze hulp goed gebruiken zeiden ze. We gaan waarschijnlijk van begin november voor 6 weken de binnenlanden in om te gaan werken voor Stichting Projecthulp Suriname of voor Medische Zending. Het gaat om het plaatsje Kajana, in het Langu-gebied. We gaan of meehelpen een gezondheidscentrum op te bouwen en educatieve voorlichting geven over seksualiteit/gezinsplanning, of we gaan mee draaien op een medische post die wordt gedraaid door mensen van de medische zending (waarvan de ‘basis’ hier bij het Diakonessenhuis zit). We hopen binnenkort meer te weten!
Afgelopen weekend was weer echt super relaxed, we hebben Dirry het uitgaansleven een beetje laten zien, en de zondag hadden we een BBQ bij Irvin thuis (waren de vorige keer ook met de BBQ), lekker heel de dag een beetje hangen in de matten en op de steiger. Ik heb voor het eerst kaaiman gegeten, is net als kip, maar dan een heel stuk steviger. Is een beetje taai, maar wel lekker... Daarna weer naar het plein gegaan voor Capoeira, dat is heel leuk op de zondag. Als het lekker weer is komen er veel mensen op af om te komen kijken en foto’s te maken. Zal hieronder even wat foto’s ervan opzetten...
Ga er weer even een eind aan maken, straks even een hapje eten en dan Salsa-les. Anouk en ik gaan vanavond weer de nacht in...
Iedereen weer bedankt voor alle berichtjes, leuk om zo een beetje op de hoogte te blijven van alles wat er bij jullie gebeurd!
Hele dikke knuffel!!

• 08 April 2008 - 21:00

Inger:

Hey Tesje,

Beter joh, lekker een eigen huis!!!
    En lekker fietsen straks!!!;) lachuh joh!!!
    Hier gaat alle goed, druk mt alle voorbereidingen.
    Alle foto's zien er trouwens super uit, echt leuk!!!

X

• 08 April 2008 - 21:01

Hallo Lieverd:

ben ik zomaar de eerste dit keer.
    Lekker man een eigen huisje. Ik zou het koken ook gaan missen.
    Hier alles goed. Is nog steeds bagger weer af en toe een zonnestraal.
    leuk man de lessen en weer een nieuwe taal. druk druk druk
    Heb 28 april een gesprek bij de Grolsche academie.Spannend--> op naar een eigen zaak..whhaa hhaa
    Thieu en ik gaan morgen weer een pakketje op de bus doen. In de hoop dat deze wel aankomt.
    We krijgen een logeer kat voor 5 maanden. Van david(baas,B&M)
    Leuk he.
    dikke kussen mirjam thieu semmie santa

• 08 April 2008 - 21:01

Fanny:

Hee,
    Gefeliciteerd met je nieuwe stulpje! Wat een fantastische tijd heb je daar, werk komt toch ook op de tweede plek!? Genieten!!!
    Kus

• 08 April 2008 - 21:41

Astrid:

Ha lieve Tes,

Hier een kort bericht uit Benissa, Spanje, van je ex-buuf uit Rotterdam-Zuid. Fijn om te lezen en te zien dat je het goed naar je zin hebt zo ver van huis. Met mij en John gaat het goed. We wonen nu al een half jaar onder de zon. We hebben het vaak te druk om volop van het Spaanse leven te genieten. We werken nu allebei fulltime voor een salaris dat je in Nederland al gauw in je eentje kunt verdienen, maar we piekeren er niet over om terug te gaan, alleen al vanwege de zon en de prachtige omgeving. We hebben sinds kort ook een autootje en het is heerlijk om weer overal heen te kunnen en na je werk even te relaxen op een zonnig terras aan het strand... Proost ! Heel veel plezier, ook straks in je nieuwe huisje ! Dikke knuffel en xxx Astrid

• 08 April 2008 - 22:38

Dorle:

Lieve Tessa, Fijn dat je zo'n mooi huis hebt gevonden. Eindelijk ben je eigen baas! Je hebt een paar leuke vriendinnen erbij, dat maakt je verblijf in Suriname nog gezelliger. Je hebt een druk programma naast werken. Veel feesten, lekkere drankjes drinken en veel in de hangmat liggen. Salsadansen is heel leuk. Theo en ik hebben twee cursussen in het verleden gedaan (salsa en merengue). Je moet wel blijven oefenen, anders ben je al die figuren zo kwijt! Ik hou me nu bij mijn moestuin, het is nog een beetje sompig van al die regen maar ik ben toch begonnen met spitten. Ik wens je veel succes met spaanse les en salsadansen! Liefs van Dorle en groetjes van Theo

• 09 April 2008 - 06:31

Jennifer:

Hee Tes,

Super zeg een eigen plekkie, gefeliciteerd.
    Hier gaat alles wel goed, het weer is nog steeds een beetje balen maar daar komt nu snel verandering in, hoop ik.
    Ik ben trouwens nog vergeten te vertellen, Dennis en ik zijn op 31 maart getrouwd!!! Was nix bijzonders hoor alleen even tekenen en weer terug naar huis. Dus ik heet vanaf nu Jennifer Koehoorn, errruuugggg hé?
    Met de kleine gaat ook alles goed, ik moet het alleen nog steeds rustig aan doen maar nog ong.9 weekies en dan is tie der, hoop ik.
    Nou veelplezier daar met al de dingen die je nog gaat doen.
    Dikke kus van ons en een pootje van Mica!

• 09 April 2008 - 07:25

Dianne:

Hoi Tes, Wel erg leuk, je eigen plek, klinkt wel erg mooi. Je heb het inderdaad wel erg druk met alles, maar wel allemaal erg leuke dinen toch.
    Geniet er van!!
    XX

• 09 April 2008 - 07:47

Barjan:

Ha Tess

Leuke foto´s weer. En gefeliciteerd met je nieuwe stek. Een beetje zelf koken is wel erg belangrijk.
    En spaanse les is ook erg leuk! Super. Druk druk druk dus lees ik weer.
    Hier in NL alles goed. We hebben net een bantiweekend achter de rug met ongeveer 30 man in een villa in Belgie gezeten, binnenzwembad,sauna....erg geod allemaal ben eindelijk een beetje aan het bijkomen.

Nou succe smet de verhuizing en ik ben benieuwd naar de foto´s van je nieuwe stek!!!!

-x-x-

• 09 April 2008 - 13:34

Ingeborg:

Beter...klinkt goed allemaal!! Super! Hier is het weer eindelijk wat beter. Zonnetje doet goed zijn best overdag de laatste 2 dagen. 's Nachts vriest het wel, maarja...de dagen zijn weer wat warmer, dus daar gaat het om. Zo achter glas lijkt het wel zomer, haha. Nog maar een klein weekje en dan zit ik in het vliegtuig naar Zuid Amerika...lijkt dichtbij jou, maarja, dat is het helaas niet, haha. Heb echt zin om weg te gaan...lekker 3 weken rond trekken met mijn zusje, heerlijk!

Jen, bij deze wil ik je ook nog even feliciteren ;-)!!

Spreek je denk ik na mijn vakantie weer.
    Liefs,
    Ingeborg

• 09 April 2008 - 17:20

Peter En Janny:

Hee Tessa,Geweldig,lekker een eigen huis.
    Geniet van alle leuke dingen die je daar meemaakt.Hier gaat ook alles weer zijn gangetje,ben vanaf 21 april weer volledig hersteld en vanaf 30 april hebben we heerlijk vakantie tot 18 mei.

Liefs,

• 10 April 2008 - 10:03

Auke:

Heej Tessa,
    Klinkt goed zo je nieuwe stekkie! Je gaat het vast heel druk krijgen met al die nieuwe dingen, maar wel allemaal super tof! Heel veel plezier!
    Liefs x Auke

• 10 April 2008 - 12:57

Jacq En Hanneke:

Hoi Tes,
    Hier eens een berichtje van ons. Leuk dat je het daar zo gezellig hebt. Leuke foto's. En ook nog en eigen huis super. Met ons alles goed. Geniet ervan. We denken aan je en volgen je op de voet. Kus liefs en een knuffel. Jacqueline en Hanneke

• 11 April 2008 - 16:06

Nadine:

Tessieee!! Klinkt goed joh, eigen huisje! ik wil vast een hangmatje reserveren voor in september op dat super grote dakterras!!;-)
    Hier alles zn gangetje, laatste dagen ook wel lekker zonnetje, nog wel een beetje koud hoor! Tot snel! dikke XXXX

• 15 April 2008 - 19:24

Suus En Ralf:

He lief nichtje,

Goed om te horen dat je het nog steeds zo naar je zin hebt. Begin te twijfelen of je volgend jaar wel terugkomt...
    Ik heb een nieuwtje voor je. Jessica is zondag bevallen van een zoon, Niels. Je hebt er een neefje bij. Leuk he! Alles gaat goed met allebei, het is een mooi mannetje.

Dikke kus van ons

• 16 April 2008 - 07:43

Anneke:

Hey Tessie, gaaf zeg een eigen huisje. Wel weer lekker eigen potje koken enzo, heb je dan ook een warme douche haha.
    Zou wel lekker zijn of ben je al helemaal aan de koude douche gewend?
    Tof dat je het zo naar je zin hebt dikke kus An en Joep