Nickerie - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Tessa Dijk - WaarBenJij.nu Nickerie - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Tessa Dijk - WaarBenJij.nu

Nickerie

Door: Tessa

Blijf op de hoogte en volg Tessa

21 Mei 2008 | Suriname, Paramaribo

We (Anouk, Dirry, Nanette en ik) hebben vorige week weer een tripje gemaakt, naar Nickerie!!! Hebben van een van onze vaste taxichauffeurs een auto gehuurd voor 40 SRD per dag (de rode Nissan Sunny uit ’86 die we in het begin misschien wilden gaan kopen).
Anouk en ik gingen hem donderdagavond al ophalen, na de Capoeira-les. Toen we aankwamen was hij nog niet helemaal klaar, moesten eerst nog even tanken en er moest nog een accu-oplader mee voor de zekerheid zei die man. De auto was helemaal goed, hij had er pas nog een nieuwe accu opgezet, maar je wist maar nooit… Ook de reserve band werd nog even opgepompt, die liep namelijk steeds leeg, hij had nog tijd gehad om te kijken wat de reden daarvoor was maar we zouden hem toch niet nodig hebben… Hij rammelde en piepte aan alle kanten, maar hij deed het!! Zijn die avond eerst wezen stappen met de auto, handig joh! Hoefden we geen taxi te nemen daarna!
Die vrijdagochtend eerst de fietsen opgehaald, die zijn goed aangekomen! Ook een leuk pakket van mijn moeder en Toon, weer “nieuwe” (oude van mezelf) kleren, joepie!!
Daarna Nanette opgehaald en vertrokken naar Nickerie. Het rijden hier gaat echt heel goed, dacht eerst dat het raar zou zijn om links te rijden, maar je bent er zo aan gewend. Ook de weg viel wel mee, wel heel veel gaten erin die je dan moet ontwijken door op de andere weghelft te gaan rijden, leek wel een race spel op de computer, vond het superleuk! Nadat ik de eerste anderhalf gereden had was het tijd voor een chaufferswissel. We waren gestopt bij een oude bananen-plantage. De vrouw die daar woonde nodigde ons uit om even rond te kijken daar en ze wilde tachtig keer op de foto ongeveer. Daarna wilden we weer gaan, Dirry wil starten maar er gebeurd helemaal niets… Niet eens een prutteltje… Shit, de accu… Wij proberen op te laden met dat ding wat in de kofferbak lag, maar dat lukte niet. De man van de plantage lag te slapen en wilde ons niet komen helpen. Toen maar een auto aangehouden die aan kwam rijden, die man had gelukkig een soort van startkabels (gewoon ijzerdraden) waarmee we uiteindelijk de auto weer gestart kregen. We waren van plan om op de heenweg alle kleine plaatsen te bezoeken (Wageningen, Groningen enzo), maar dat durfden we niet meer met die accu, zijn dus in 1x doorgereden naar Nickerie. Daar aangekomen een hotelletje opgezocht. Ze hadden geen 4-pers kamers, dus we kregen voor 5 SRD extra een 3-pers kamer met extra matras. Op de kamer hadden we alleen gelijk al bezoek van een kakkerlak, niemand wilde toen meer op de grond gaan liggen natuurlijk, dus hebben Anouk, Dirry en ik uiteindelijk samen 1 bed gedeeld. Die dag in Nickerie een beetje gewinkeld en rondgewandeld. ’s Avonds wilden we de zonsondergang gaan bekijken op de zeedijk. Ik ging met Anouk en Nanette onze aankopen binnen leggen en Dirry zou vast de auto starten zodat we direct weg konden.. Horen we opeens een keiharde knal, wij dachten: Dirry zit tegen een bloembak aan! Toch maar snel naar haar toe om te kijken of er niet toch iets aan de hand was… Is de accu gewoon ontploft!! Er zat een hele scheur aan de zijkant! Hebben toen maar een taxi gepakt naar de Zeedijk, hebben daar heerlijk gezeten, hadden een fles borgoe (Surinaamse rum) en cola mee, dus werd gezellig!
De volgende dag een nieuwe accu geregeld en naar de markt gegaan. Was heel leuk daar die markt, lagen supergrote vissen, sommige leefden zelfs nog, verser kan niet… Lekker veel groente en fruit gekocht.
Om 13 uur weer op weg gegaan, want we wilden nu op de terugweg dan wel die plaatsjes afgaan. Onze eerste stop was het strand van Totness. Hele slechte weg ernaartoe maar alles ging goed, dus we hadden er weer vertrouwen in. We waren daarna nog maar even op weg toen we ineens weer waren gestrand, een klapband! Gelukkig gebeurde het precies voor een huis daar aan de kant van de weg. Voor de rest zit daar niets! De man die daar woonde heeft ons geholpen met het verwisselen van de banden. Bleek dat de reserveband ook helemaal niet goed meer was. Geen profiel, het ijzerdraad stak er aan alle kanten uit en een gebochelde band… Die moest dus naar achteren en de achterband naar voren, wat een gedoe zeg! Gelukkig waren ze er snel mee klaar, maar we konden op die slechte weg nu niet harder dan 50 km per uur gaan. En we moesten nog een heel eind! Dus maar niet meer gestopt onderweg… Waren 7 uur later eindelijk weer in de stad.
De ramen achterin waren ook een beetje gammel, de ene kon niet open en de ander viel steeds bij iedere hobbel vanzelf naar beneden. Die moest je met de hand dichtdrukken als je ging parkeren en dan heel voorzichtig de andere portieren dichtdoen, anders ging die weer…
Die avond nog even de stad ingegaan met de auto. Komen Dirry en Anouk later bij de auto terug zat er een zwerver in! Het raam was open gegaan toen hij ze wilde wassen voor wat geld!
We hebben de auto nog tot maandag gehad, drie dagen gratis omdat we zoveel pech hadden gehad ermee! Ben er die zondag ook mee naar mijn avonddienst gegaan, lekker hoor, toch wel erg handig!
De rest van de week was erg druk, de Spaanse lessen zijn begonnen. Het gaat echt in een rap tempo, maar we kunnen het goed volgen allemaal! Dan hebben we op de ma en woe eerst een dagdienst tot 15 uur, dan snel naar huis fietsen, koken en om 16 uur eten. Dan om 17 uur Spaans en direct daarna van 18.30 -21.00 Salsa-les. Dan zijn we om half 10 thuis en gaan we gelijk maar slapen om de volgende dag weer om half 6 op te staan. Jeetje, ben blij dat dat maar 3 maanden duurt! Dan is het nog te overzien… De tijd vliegt wel echt op deze manier! Over 2,5 week komen de ouders van Anouk al voor 2,5 week langs. Dan gaan we natuurlijk nog weer allemaal leuke dingen doen is het alweer juli!
Het plan voor komende vrijdag is om een fietstocht langs de oude plantages te gaan maken, maar aangezien het regenseizoen nu echt wel begonnen is moeten we nog maar afwachten of het echt doorgaat...
We hebben ondertussen ook wat meer contact gehad met mensen van Projecthulp Suriname. We gaan in ieder geval 1 november naar Kajana vliegen, blijven daar dan minimaal 6 weken om te gaan werken. Wat het werk precies inhoudt is nog steeds niet helemaal duidelijk, dat gaan we waarschijnlijk pas ontdekken als we daar eenmaal zijn. Er is daar in dat dorp wel bereik met de mobiele telefoons, dat is er sinds vorige week, dus zo primitief als wij in eerste instantie dachten is het niet. Wel geen stromend water, alles gebeurd daar in de rivier. Ben heel benieuwd, heb er veel zin in! Nog iets leuks om naar uit te kijken!
Nou lieve mensen, heb niets meer te melden. Jullie allemaal bedankt voor alle leuke en lieve reacties, dat doet me echt wel goed!
En Dorle, die wasmachine schuiven we in het douche gedeelte als we gaan wassen, anders staat hij in een hoekje hoor! Zou wel erg lastig zijn anders ja!
Hebben nog steeds alleen maar koud water, maar dat vind ik niet erg hoor, ben er helemaal aan gewend. Mis mijn warme douche echt niet. Heb hier onwijs lekkere creme spoeling gevonden dus mijn haar is ook nog lekker zacht Mar, haha!
Dirry heeft lekkere pasta voor ons gemaakt, hmmmm. Ga lekker eten nu! Anouk en ik zitten weer in de nacht nu…
Bigi brasa voor iedereen!
Xxx

De foto's staan weer door elkaar heen hoor, ga ik nog wel een keertje goed zetten als ik tijd heb...

  • 21 Mei 2008 - 07:47

    Barjan:

    He Tess,

    Nou ik heb weer genoten van de verhalen en de foto's. Niets gaat dus makkelijk daar wat dus een hoop leuke verhalen opleverd.

    Veel plezier en ik kijk wee ruit naar je volgende belevenissen.

    xxx

  • 21 Mei 2008 - 08:08

    Nadine:

    Heyy Tessie! leuke foto's weer hoor!!ziet er super mooi uit daaro!
    Spannend met die auto..haha!! formulieren zal ik volgende week ff mailen..nu ff druk met de verhuizing!!
    XXX

  • 21 Mei 2008 - 10:59

    Mirrie En Thieu:

    hey lieverd,
    voor jullie minder van de auto, voor ons super grappig om te lezen ha ha.
    lekker drukke daagjes.
    We hebben een koolmezen nestje in de tuin super leuk.
    dikke kus mirjam en thieu

  • 21 Mei 2008 - 11:07

    Dorle:

    Lieve Tessa,
    Je verblijf daar is 1 groot avontuur! Het is niet altijd makkelijk maar saai is het in elk geval niet. Wat een land! Zo'n auto zullen ze in nederland nooit verhuren (die komt nooit door de APK-keuring). Daar hebben ze in Paramaribo nog nooit van gehoord. Gelukkig ga je relaxed met al die tegenslagen om. En als je dat niet kunt leer je dat daar wel. De foto's spreken voor zich. Je hebt het goed naar je zin. Het is een mooi land (helaas vindt het ongedierte dat ook). Gatverdamme, kakkerlakken in je slaapkamer! Ik zou geen oog dichtdoen (ze vliegen toch ook?). Ik moet denken aan mijn eerste kampeervakantie in Frankrijk, heel lang geleden. Ik trek nietsvermoedend mijn superstrakke spijkerbroek aan. Zo een die je het beste liggend aan kan doen anders gaat die niet dicht. Opeens voel ik iets in mijn broekzak zitten. Automatisch ga ik met mijn hand in mijn broekzak om te kijken wat het is. Ik voel iets hards en glads en het voelt als een kever met overgewicht! Ik heb nog nooit zo snel mijn spijkerbroek uitgetrokken. Je snapt zeker wel dat ik de rest van de vakantie, altijd eerst alle dieren uit liet stappen voordat ik mijn kleren aandeed! Het is interessant om te horen wat je allemaal beleeft. Je schrijft heel onderhoudend en met veel humor, leuk om te lezen. Met mij gaat het goed. Genoeg clienten die zich aanmelden. Verder ben ik druk met de moestuin bezig met spitten, onkruid wieden en planten in de aarde zetten. We hebben 14 dagen hoogzomer gehad, daarna ging de temperatuur minstens 10 graden omlaag en regende het aan een stuk. Nu begint het weer wat op te knappen. De tere plantjes die ik met veel liefde, water en geduld uit zaadjes had verkregen en in de aarde had geplant waren door de harde wind onthoofd! Dat is balen, kan ik weer opnieuw beginnen. Dit was het laatste nieuws uit Leiden. Dikke kus en knuffel van Dorle

  • 21 Mei 2008 - 12:09

    Simone:

    lachhu zeg met die auto! waarom verbaasd me het niet....:) have fun nog
    xxx

  • 21 Mei 2008 - 15:52

    Meryem:

    hoi tessa,

    je hebt het echt naar je zin he. wat leuk zeg allemaal. Met mijn gaat het goed.

    liefs meryem

  • 21 Mei 2008 - 20:44

    Anneke:

    Hey Tesje, nou maar goed dat je die auto niet had gekocht ha ha.. Je bent nu vast super handig met accu`s en banden enzo!
    Leuk om weer foto`s te zien mooi daar zeg! Je maakt wat mee zeg dikke knuf Annie

  • 22 Mei 2008 - 10:20

    Marlous:

    Hé schattie,
    wat een avonturen zeg met je Nissan haha, toch maar fijn dat je hem niet gekocht hebt hè!! Wel supermooi allemaal daar joh! Geniet ervan liefie!
    Kus Mar XXX

  • 24 Mei 2008 - 14:27

    Simone Vander Linden:

    He kom er nu pas achter dat je waarbenjenu hebt wat een onwijze sukkel ben ik zeg!! Groetjes Simone

  • 27 Mei 2008 - 14:24

    Ingeborg:

    Hoihoi!
    Ohw...wil ook naar Suriname!! Helaas gaat het me dit jaar niet meer lukken (ivm vrije dagen en sparen na mijn Zuid Amerika tripje). Volgend jaar ga ik misschien wel kijken wat je allemaal gedaan hebt. Goed om te horen dat je het nog steeds naar je zin hebt. Begin je wel een beetje te missen hoor, hier!!
    We moeten snel maar eens msn-en ofzo. Hebje ook skype of niet/
    Kusje

  • 31 Mei 2008 - 23:54

    Natascha:

    Hoi Meid,
    is alweer een tijdje geleden maar ik ben er nog.Nou zo te horen en te zien heb je het nogsteeds naar je zin.Geniet ervan.
    XXX Natas

  • 01 Juni 2008 - 14:49

    Je Lieve Tante Dagma:

    Nou dat paste niet helemaal. Dankzij oma krijg je nu een berichtje van mij. Zij zit naast mij en opa en ben zijn in de woon kamer televisie aan het kijken. Nederland speelt een oefenwedstrijd tegen schotland in de kuip. Leuke foto's vanuit suriname en wat ben je afgevallen zeg! Ik denk dat ik met Suus en Oma ook naae Suriname kom. Zijn we met z'n allen lekker slank met de trouwdag de 19e. Dat gaat al lekker opschieten he. We weten niks meer, tot volgende keer groetjes dagmar

  • 03 Juni 2008 - 19:46

    Maris:

    Halllooow poepie!!!
    Wat een leuk verhaal en dan vooral dit zinnetje......Was heel leuk daar die markt, lagen supergrote vissen, sommige leefden zelfs nog, verser kan niet…geweldig!!

    Zo tof om te lezen en dan ook nog de foto´s d´r bij!Ik ben blij om te horen dat het goed gaat en wat super dat jullie naar dat project gaan!Zet em op girlies!!!Dikke kus aan schattie Anouk!!!!

    Heel veel liefs Maris

  • 19 Juni 2008 - 11:50

    Je Lieffste Nichiie!:

    heeey tesssje hoe is het daar nou? nog leuke jongens daar of niet? wanneer kom je terug naar nederland dan want suus gaat ook trouwen hea binnenkort of kom je niet op de bruiloft? ik ben nu ook into de rock muziek en vooral TOKIO HOTEL echt vette muziek. en jos is helemaal blij dat ik gitaar ga leren spelen...maar laat snel weer van je horen.

    xxx stephanie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tessa

Ik ga een jaar naar Suriname om als verpleegkundige te werken in het Diakonessenhuis.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 187
Totaal aantal bezoekers 37182

Voorgaande reizen:

27 Januari 2008 - 27 Januari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: