Ralleighvallen - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Tessa Dijk - WaarBenJij.nu Ralleighvallen - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Tessa Dijk - WaarBenJij.nu

Ralleighvallen

Door: Tessa

Blijf op de hoogte en volg Tessa

27 Juni 2008 | Suriname, Paramaribo

Hallo!
Hier weer eens een berichtje van mij… Is lang geleden, maar heb de laatste bijna geen tijd gehad om even achter internet te gaan.
Ik had jullie verteld dat ik van plan was een fietstocht te gaan maken langs de oude plantages. Dat zouden we doen op een vrijdag. De avond ervoor zijn we gaan stappen in Havana, wat natuurlijk weer veel te gezellig was. Maar we zouden wel weggaan de volgende dag. Die ochtend werd ik wakker met de telefoon in mijn hand, was ik aan het bellen met Nanet (onze wekker :))! Zij probeerde al een tijdje om me wakker te krijgen! Op dat moment regende het keihard, dus hebben we besloten nog maar even lekker in bed te blijven liggen (gelukkig). Dat tripje is dus uitgesteld, wanneer is nog niet bekend, maar we gaan het zeker nog een keertje doen!
Die avond zijn we lekker met zijn vieren King Crab gaan eten bij Joke’s Crabhouse, heerlijk was dat. Alleen wat een gedoe om dat vlees eruit te krijgen joh, niet normaal! Kregen er een hamertje bij gelukkig, maar dat hielp eigenlijk ook niet echt..
Verder heb ik alleen maar gewerkt, soms 6/7 diensten per week, maar ja, alles voor het goede doel: vakantie in augustus!!!! Zo’n zin in…
7 juni kwamen de ouders van Anouk aan, Frits en Marijke, die zijn 2,5 week gebleven. Hebben gewoon bij ons in huis gelogeerd, lekker makkelijk. Zijn gezellig met een hele groep een dagje naar White Beach gegaan om te relaxen, heerlijk!
In die periode hebben we een tripje gemaakt naar de Ralleighvallen (Voltzberg). We waren met een groep van 8: Anouk, Frits, Marijke, Dirry, Moniek (collega Dirry uit Ned), Nanet, Edith (stagiaire Diakonessenhuis) en ik. Als gids is Irvin meegegaan, gezellig! En verder reisde er nog een kok mee (John).
De reis begon op donderdagochtend om half 8 , eerst met de bus 1,5 uur rijden naar Boskamp, daarna varen (148 km!) naar ons kamp op Fungu-eiland. De vaartocht zou 5 a 6 uur duren, met een tussenstop in het dorp Witagron, maar door wat probleempjes met de motor kwamen we uiteindelijk pas om half 8 ’s avonds aan op onze eindbestemming! Daar aangekomen gingen we eerst de kamers verdelen en spullen wegzetten. De eerste twee nachten sliepen we in gewone bedden. De kamers hadden drie wanden, dus je kon zo vanuit je bed de rivier zien (als je je lenzen in hebt dan…) Gelukkig hingen er wel klamboes boven de bedden. Anouk en ik hadden meteen de eerste de beste kamer opgeëist, er was nog een bed over dus daar zou Nanet gaan slapen. Ik wilde even ons mooie uitzicht bewonderen dus schoof een stoel aan de kant. Zit daar een hele grote vogelspin, wel eentje met mooie rooie voetjes! Ik was niet eens zo erg geschrokken, goed he? Heb niet eens gegild! Na een mooie fotosessie ging hij aan de wandel onder het bed van Nanet. Zij besloot dat ze toch liever in een andere kamer ging slapen, haha! Hebben nog even wat gedronken op de verjaardag van Marijke, maar omdat iedereen nogal gaar was na die lange tocht op houten bankjes in de boot hebben we het niet laat gemaakt. Toen we naar bed gingen bleek de spin op de kamer van Frits en Marijke te zitten. Marijke dacht in eerste instantie dat het een haakje in de muur was en wilde er wat aan op gaan hangen! Irvin heeft hem toen even naar buiten begeleidt.
De volgende dag stond de tocht naar de Voltzberg op het programma. Eerst een klein stukje met de boot en daarna een uurtje of 3 wandelen naar de voet van de berg. Door de vele regen de afgelopen tijd moesten we soms wel tot onze heupen door het water waden. Het enige opwindende tijdens de heenweg was een kleine giftige slang op de weg. Ik liep achter de gids, ineens schrok hij ergens van en ik mocht niet verder. Lag die slang daar, ik was er serieus bovenop gaan staan hoor, zag hem eerst echt niet. Was goed gecamoufleerd dat beestje…
Eenmaal onderaan de berg aangekomen besloten Marijke en Edith niet mee naar boven te gaan, dus gingen met zijn 8-en verder (inclusief twee gidsen). Die berg is heel steil, in het begin hadden we nog wat houvast aan wat struikjes en zo, later helemaal niets meer, was een hoop geklauter, superleuk! Gelukkig was hij niet heel hoog (240 meter), viel best mee toen we eenmaal boven op de top stonden. Mooi uitzicht natuurlijk over de bossen. Na een poosje daar gezeten en genoten te hebben gingen we terug naar beneden. Af en toe moesten we al schuivend op onze billen naar beneden. De meesten zijn wel een keer uitgegleden, Dirry heeft er zelfs haar broek bij gescheurd!!
De terugweg leek wel veel langer te duren, bij iedere boom dachten we dat we er nu wel bijna zouden zijn! Toen we niet veel langer zouden moeten lopen begin het ineens erg hard te waaien, sommige takken braken af. De gids stond zelfs te trillen op zijn benen! Het laatste stukje hebben we dus zowat gerend, haha! Bijna aan het eind moesten we weer door een grote plas waden, Anouk had een heuptasje om en de camera van haar moeder in haar hand. Struikelt ze ineens over een boomstam onder water, oeps… Ze ginb net niet kopje onder. Helemaal trots kwam ze weer boven, roepend dat ze toch zo’n goed reactie vermogen had want de camera was nog helemaal droog. Beetje jammer alleen dat er een videocamera in haar heuptasje zat.. Die heeft het helaas niet overleefd…
Aangekomen bij de plaats waar we in de boot zouden stappen moesten de gidsen eerst radiocontact maken om te melden dat we opgepikt konden worden. Dit duurde alleen een beetje lang, het lukte in eerste instantie niet. Begint het natuurlijk net te regenen, en niet een beetje maar gewoon keihard!
Die avond ging iedereen vroeg naar bed.
Op zaterdag hebben we alleen een kleine wandeling gemaakt naar de moedervallen. Onderweg kwamen we een groep bosvarkens tegen (zwijnen). We moesten terug van de gidsen en alvast een goede klimboom opzoeken voor de zekerheid. Lekker dan, ben niet zo’n goeie klimmerd.. Dirry had al snel een mooie boom gevonden, die stond er al met 1 voet in, Anouk en ik waren behoorlijk jaloers, maar na goed zoeken hadden we een boom gevonden waar we dan via een liaan in zouden klimmen. We dachten, als het echt nodig is lukt het ons vast wel… Was gelukkig niet nodig, want die zwijnen gingen uit zichzelf al weg. Door het hoge water konden we niet echt dichtbij de waterval komen en we konden niet zwemmen omdat de stroming te hard was. Hebben er toch een tijdje lekker gezeten en gekletst.
Terug bij ons kamp zijn we nog het vliegveldje gaan bekijken, kwamen daar nog een sprinkhaan van ongeveer 10 cm tegen!
Die avond ging de plaatselijke band optreden, de Ralleighboys! Was een superleuke avond. Na de nodige borgoe’s stond iedereen te dansen. Hadden nog een kampvuurtje gebouwd en natuurlijk mooie foto’s gemaakt! Die laatste nacht sliepen we met zijn allen in hangmatten. We waren met zijn 10-en, en er waren per ongeluk maar 9 hangmatten opgehangen. Iedereen zwierf een beetje over het kamp en ging na elkaar naar bed. Op een gegeven moment was Irvin even naar de wc gegaan, komt ie terug, is zijn hangmat door iemand anders bezet. Die heeft de rest van de nacht op een houten bankje geslapen!!
Op zondag was het tijd om alles in te pakken. We gingen om 13 uur vliegen. Het was een vliegtuig voor 10 personen (inclusief de piloot). Na een vlucht van 45 minuten waren we alweer in de stad. Ik heb niet heel erg van het uitzicht kunnen genieten, want was een pietsie misselijk ervan. Heb wel een regenbui gezien, was echt mooi. Je ziet die wolk en daaronder een enorme stortbui, maar daarnaast regent het natuurlijk niet, zag er echt grappig uit. Dat zie je normaal natuurlijk niet, maar in zo’n klein vliegtuig vlieg je nog onder de wolken…
De ouders van Anouk zijn ondertussen weer vertrokken, die tijd is echt gevlogen.
Frits en Marijke: bedankt voor de gezelligheid! Leuk dat jullie er waren, zie jullie volgend jaar vast wel, heel fijne tijd in Spanje straks!
Jen en Den: gefeliciteerd met Tim! Heb het geboortjekaartje ontvangen hoor! Is alles goed gegaan? Heel veel plezier met zijn 3-en!
Mijn allerliefste nichtje Stephanie: wat leuk dat je gitaar speelt! Lukt het goed? Kan helaas echt niet bij de bruiloft zijn, hoe graag ik ook zou willen. Wil natuurlijk wel foto’s zien!!!
Verder heb ik niets te melden, alleen maar gewerkt. Hebben nog geen tripjes op het programma staan voor juli, maar zal jullie op de hoogte houden!
Xxxx uit Paramaribo

  • 27 Juni 2008 - 19:56

    M@rijke:

    Lieve Tes, wat ontzettend leuk om je eigen verhaal te lezen! Maar ondanks dat heb ik weer erg moeten lachen...wat een geweldige tijd hebben we gehad en wat hebben we veel gelachen! Ik miste alleen de foto waar je met je plastic tasje het vliegtuig uit kwam (ik dacht nog wel dat je kon ruiken dat we weer in Paramaribo waren.....)
    Verder wil ik je (jullie) nog heel hartelijk danken voor de gastvrijheid in jullie paleis. Doe alle bekenden de groetjes en voor jullie alle drie een dikke kus (ook van Frits!)

  • 28 Juni 2008 - 02:41

    Mirjam En Thieu:

    king krab...heerlijk wij houden er ook van...
    We zien vooruitgang in de omgang met beestjes :-)
    Was blij je stem te horen lieverd.
    Houden van je,missen je.
    dikke kus

  • 28 Juni 2008 - 02:47

    Mir:

    En je haar is lang.
    xx

  • 28 Juni 2008 - 10:18

    Toon En Helene:

    Je bent niet alleen slank en bruin geworden, maar ook een durfal ...... dat je zomaar de tijd neemt om zo'n enge spin op de foto te zetten, normaal zat je al in de hoogste boom. Heb echt zin in oktober en ben ook heel blij dat Jos gelijk met ons meekomt. We gaan dan ook in het Crabhouse eten hoor, lijkt me heel leuk, zal ik dan een kleine zaag meenemen?
    Tot bels, dikke knuffel en kusjes.

  • 28 Juni 2008 - 11:00

    Mike:

    Hey Tes! Gave foto's hoor en leuk dat je het zo naar je zin hebt. Aan de foto's te zien ben je idd wat afgevallen? Die foto van dat kleine vliegtuig op een stuk gras... zou toch echt achter mijn oren krabben voor ik ermee zou vliegen. Net flying doctors! :) Have fun en kus vanuit (vandaag) koud Nederland.
    xxx

  • 28 Juni 2008 - 12:10

    Dorle:

    Lieve Tessa,
    Leuk om je avonturen te horen. Je hebt het erg naar je zin! Het valt me elke keer weer op, hoe prachtig de natuur is. Ook de insekten zijn heel interessant! Zo te horen, moet je ook wel hard werken.Hoe gaat het met je spaans en salsa-dansen? Volgens mij heb je de tijd van je leven. Geniet er van en tot horens. Knuffel en liefs van Dorle

  • 28 Juni 2008 - 16:12

    Barjan:

    He Tess, wat leuk om weer eens iets te horen. En leuke foto's weer. DUs voor een vogelspin draai jij je had niet meer om, wicked. Hier nog steeds alles zijn gangetje.Groetjes uit de 020!

  • 03 Juli 2008 - 16:54

    Joz:

    Heeeeeeeeeeeeee zustert! Wat een mooi verhaal weer, je wordt er goed in! Ik werk bij een uitgever nu, we moeten eens praten over een boek! Hahaha! Mooie foto's :) ben echt superbenieuwd, alleen zeg maar alvast tegen alle spinnen dat ze op moeten zouten als ik kom! Of zijn ze wel lief?

    Oh en laat mama die zaag maar thuis laten, anders komen we zo moeilijk door de douane denk ik. Als jij nou alvast een zaag regelt, kunnen we meteen aanvallen! (die krabben he :P)

    Maarre ... wat een avonturen! Super! Ik verheug me erop elkaar weer te zien! Tot schnelllll :)

    xxx

  • 05 Juli 2008 - 10:56

    Nadine:

    Hey schattie!wat een avonturen weer..klinkt echt geweldig.. enne die king krab lust nadine ook wel;-)
    foto's zijn echt kick!..je bent ondertussen steeds meer een klein negertje aant worden, relax man, ziet er goed uit!
    tot snel! dikke knuffel! XX

  • 05 Juli 2008 - 20:09

    Anneke:

    Hey Tesje, duurde effe hoor maar waren zelf ook op vakantie. Blijft leuk om je verhalen te lezen, je doet echt super leuke dingen! Ook gaaf om alle foto`s te bekijken! Vind je wel stoer hoor met die spin hi hi, had geen oog meer dichtgedaan. Nadine en Tes hebben ook een ervaring met een slang gehad ha ha, moet je ze maar vragen! Dikke knuf Joep en An

  • 06 Juli 2008 - 17:07

    Simone:

    He Tes,

    wist je dat vogelspinnen kunnen springen? Dat hoorde ik ook pas nadat ik er een keer boven heb gehangen voor een foto:).............Maar leuke verhalen en foto's weer! Wat een schtaje dat kindje uit Witagron zeg.
    Wat ga je in augustus doen al je vakantie hebt? Ik lees het wel weer!
    veel liefs

  • 22 Juli 2008 - 12:56

    Casper:

    Hey Tess,

    Ik lees weer een mooi verhaal. Was alweer een tijdje terug dat ik wat gelezen had. Ben namelijk net weer thuis.
    Maar gaat allemaal wel heel goed daar. Lees veel over tripjes weg en zeer gezellige avonden.
    Mooi interieur trouwens van die bus :-)
    Erg mooie foto's en nog een hele leuke tijd daar.

    De groetjes komen tegewoordig uit Rotterdam

    doei.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tessa

Ik ga een jaar naar Suriname om als verpleegkundige te werken in het Diakonessenhuis.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 155
Totaal aantal bezoekers 37168

Voorgaande reizen:

27 Januari 2008 - 27 Januari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: