De helft!! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Tessa Dijk - WaarBenJij.nu De helft!! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Tessa Dijk - WaarBenJij.nu

De helft!!

Door: Tessa

Blijf op de hoogte en volg Tessa

31 Juli 2008 | Suriname, Paramaribo

Nog even een kort berichtje vanuit Paramaribo…
Ik ben alweer op de helft van mijn jaartje weg nu, de tijd vliegt voorbij!!! En vanaf nu gaan er heel veel leuke dingen achter elkaar komen, ben helemaal blij!
Vorige week zijn we met zijn 3-en naar Frans Guyana gegaan om een nieuw visum te kopen. Het visum van Anouk en mij was bijna verlopen, en dan moet je dus het land uit en weer terug binnen komen met een nieuwe. Frans Guyana was het makkelijkste hadden we gehoord en dat wilden we ook wel zien.
We hadden er twee dagen voor uitgetrokken. Donderdag vertrokken we om 4.30 richting Albina (zo’n 2,5 uur rijden met de auto) om daar de bot te nemen. We moesten eerst uitstempelen aan de grens van Suriname. Die man daar deed eerst een beetje moeilijk, vond het maar een raar verhaal wat wij hem vertelden en vroeg zich hardop af waar wij die informatie vandaan gehaald hadden. Gelukkig kregen we de stempel en konden we vertrekken. Na 8 minuten varen waren we al aan de andere kant van de rivier. Gelukkig konden we precies die dagen terecht bij het consulaat in Saint-Laurant (de kustplaats waar je binnenkomt met de boot), anders hadden we nog een bus moeten zoeken naar de hoofdstad Cayenne en hadden we het nooit gered in die twee dagen. Moesten eerst weer instempelen toen we daar aankwamen. Alles in het Frans, echt heel raar. We waren maar op minder dan 10 minuten afstand van Suriname en het voelt echt als de andere kant van de wereld. Het ziet er daar ook allemaal echt Europees uit, rechte straten, alles wat beter onderhouden.
Het indienen van de aanvraag bleek nogal veel tijd te kosten, we waren ongeveer 4 uur bezig. Konden eerst geen mutiple entry visum krijgen, omdat we geen bewijs hadden dat we deze week weer Suriname zouden verlaten voor onze vakantie. Gelukkig hadden we e-tickets en konden we snel in een internetcafe het ticket uitprinten.
We hebben een beetje rondgelopen daar in dat stadje, maar alles was ’s middags dicht, daar doen ze nog aan de middagdut.. Dus maar een hotelletje uitgezocht en zelf ook maar even de ogen dichtgedaan. Lekker een kamer met airco en warm water, zo lekker! ’s Avonds lekker pizza gegeten en wijn gedronken. Alles is daar trouwens wel echt duur zeg, gewoon euro’s natuurlijk. We wilden nog wel even lekker uit die avond, maar ook is niet echt gezellig daar, dus maar weer lekker gaan slapen.
De volgende middag konden we ons visum ophalen en zijn we terug gegaan naar huis (zo voelt het nu echt, we misten ook gewoon de Surinaamse muziek!).
Heb er nog een paar fotootjes bijgedaan, maar hebben er daar niet veel gemaakt hoor. Daarom ook nog maar twee fietsfoto’s waar sommige mensen naar uit gekeken hebben… Was tijdens een enorme stortbui, maar dat zie je eigenlijk niet zo goed.
Vannacht vertrek ik samen met Anouk, Dirry en Irvin naar Trinidad & Tobago. We gaan heerlijk twee weken strandhangen en uitrusten, zoveel zin in!! We zijn 16 augustus weer terug… Tot dan!

Oh ja, dat vergeet ik gewoon bijna te vertellen: ik heb gisteren Spaans examen gehad (mondeling)... en geslaagd!!!

• 31 Juli 2008 - 12:04

Simone:

tjee wat gaat de tijd toch snel zeg, op de helft alweer....geniet er nog maar van nu het kan, zelfs met maar 3 maanden Suriname mis ik het soms nog daar dus haal alles eruit! :)
    dikke knuffel en xxx

• 31 Juli 2008 - 12:12

Helene:

Fijne vakantie. Maak maar lekker veel foto's. En een beetje voorzichtig doen he!!!!!
    Heb je al een idee wat we in oktober gaan doen?
    Heb wel op internet gekeken, maar volgens mij kunnen we die excursies makkelijk zelf maken (veel goedkoper).
    xxxx

• 31 Juli 2008 - 14:00

Mike:

Gefeliciteerd met je Spaans! Kun je straks met Paola en Katherine spaans praten. Heel veel plezier op vakantie en volgende keer meer foto! :) Kus van je neef

• 31 Juli 2008 - 14:06

Peter En Janny:

Hé Tess,

Al een half jaar op pad, de tijd gaat wel snel.Fijn dat je nu zelf op vakantie gaat, geniet ervan.Je reisverslagen blijven boeiend. Xxx Peter en Janny

• 31 Juli 2008 - 18:40

M@rijke:

Hoi Tes,
    de helft alweer.... dat betekent voor Anouk dus ook de helft! Het gaat ontzettend snel!
    Ik wens jullie nogmaals een hele fijne vakantie, voorzichtig en kom gezond weer terug! Liefs

• 31 Juli 2008 - 18:47

Nadine:

Zoo..alweer op de helf! beter joh, dan zie ik je alweer bijna;-)
    Hele fijne vakantie en ik spreek je daarna weer!
    Dikke zoen! X

• 31 Juli 2008 - 20:19

Barjan:

Fijne vakantie, geniet ervan! Tot over 6 maandjes.\-x-

• 01 Augustus 2008 - 01:16

Mirjam En Thieu:

de helf de helft het kan ons niet snel genoeg gaan. tot snel lieverd have fun save journey xxx

• 01 Augustus 2008 - 13:58

Natascha:

Hoi Tess,
    Ik wens je een fijne vakantie en tot gauw.Dikke knuffel.Natas

• 01 Augustus 2008 - 18:17

Diana:

Hey lieverdje!!

Blij om te horen dat je het zo naar je zin hebt! Jammer dat allemaal zo snel gaat, maar wel een goed teken, time flies when you're having fun!! :D

Veel liefs en een dikke knuf Diaantje. miss u

• 04 Augustus 2008 - 08:01

Marlous:

Hé liefie,
    Wat gaat de tijd hard hè, maar heel goed dat je het nogsteeds zo fijn hebt!! Fijne vakantie, geniet ervan!! Kus Mar XXX

• 05 Augustus 2008 - 00:27

Anneke:

Hey Tesje, gefeliciteerd met je cursus Spaans! Goed joh!Fijne vakantie, geniet ervan! xx

• 06 Augustus 2008 - 12:56

Joz:

Hai! Nou klinkt weer goed allemaal!! Tes, mijn emailadres is veranderd : SMOKEDBACON77@GMAIL.COM doe maar daarnaartoe voortaan want ik woon niet meer in Schiedam!

Mam, excursies zelf verzinnen, we weten allemaal hoe dat afloopt ;) haha!! xxx

• 06 Augustus 2008 - 20:26

Dorle:

Hoi Tessa,
    Gefeliciteerd met je spaans! En nu ga je lekker 2 weken vakantie houden, geniet er van. Theo en ik zijn net van onze kampeervakantie aan de moezel terug. We hebben alle weertypen gehad, kou, hitte, hagel, onweer en regen. Er waren nachten dat we met onze kleren aan in de slaapzak kropen. Maar toen het zonnetje eenmaal ging schijnen waren we alle leed vergeten. Het was mooi aan de moezel, veel gezien,ook nog een tocht per boot gemaakt. Maar na 16 dagen op handen en voeten rondkruipen in onze inmiddels zeer rommelige tent en uit kratten leven en snachts in een leeg 1/2 literpak yoghurt plassen met je slaperige kop en boter die helemaal uitloopt en je nauwelijks meer op je broodje kan smeren en lauwe melk met zo'n typisch smaakje omdat die lang houdbaar was, verlangden we weer naar huis terug. Wij zijn nu in blijde afwachting van ons nieuwe kleinkind van Hanneke en Rogier! Geniet van je vakantie en tot schrijfs. Liefs van Dorle